Jak na jízdu na kole v zimě

Jestli patříte mezi cyklistické nadšence určitě se nenecháte odradit nepřízní počasí a neuložíte své kolo k zimnímu spánku. To by byla chyba. I v zimě se dá jezdit na kole, jen je potřeba se na zimní jízdu pečlivě připravit, ale není to žádná věda.

Někdo kolo na zimu ukládá do garáže jiný jen vymění letní kolo za zimní, další to neřeší a prostě vyrazí do víru mrazivých sněhobílých radovánek. I mrazivá krajina má svoje kouzlo a byla by škoda se kolu vyhýbat, jen kvůli tomu že je zima a ostatní přeci na kole také nejezdí. Nevědí totiž o co přicházejí. Jízda na kole v zimě není žádná věda jen o něco víc mrzne. Proto je dobré se řídit některými zákonitostmi zimní cyklistiky.

Co si v zimě obléci

V kraťasech to nepůjde. Oblečení vybírejte s rozvahou a důkladnou pečlivostí. Na kole se tělo potí i když jsou mrazy, jenže nám zde chybí horké slunce které by pot odpařovalo. Výrobci prádla přispěchali na pomoc a vymysleli funkční prádlo. To má za úkol odvádět tělesnou vlhkost od těla pryč, nejlépe do další vrstvy oděvu, ze které se odpařuje, ale v žádném případě se nesmí vrátit zpět k pokožce. Pamatujte, že funkční oblečení musí být vždycky přiléhavé na tělo a nesmí vám plandat. Pak dokáže udržovat tělesné teplo a odvádět pot.

V žádném případě nesedejte na kolo v pleteném svetru od babičky. Ten vás nezahřeje. Budete potřebovat větruodolné oblečení. To je oblečení, které je opatřeno svrchní vrstvou z materiálu co neprofoukne (windstopper). Docela se osvědčila i Softshellová bunda. Jen se v ní brzy začnete pařit jako ve skleníku, ale když nepojedete z prudkého kopce nebo nebudete zastavovat, tak to nevadí. Jen to není příjemné.

Zvláštní péči věnujte kolenům a rozhodně si opatřete zateplené cyklistické kalhoty, které mají přední stranu opatřenou právě windstopperem. Můžete to risknou i bez, ale věřte že prochladlá kolena na sebe brzy upozorní a to velice bolestivě. Až se tak stane můžete se spolehnout, že si od kola na pár měsíců odpočinete.

Když už jsme u nohou je dobré se na zimu vybavit zateplenými cyklistickými návleky z neoprenu. Je to zajímavé, ale v zimě na kole nejvíc trpí právě chodidla. Nepomůžou ani dvoje silné ponožky. Boty i vrstvy ponožek rychle prochladnou a pak už vás čeká jen bolestivé navrácení domů s jedinou myšlenkou. Jak si nohy rychle strčíte do lavoru plného horké vody.

Nesmíme zapomenout na hlavu. Správný cyklista jezdí v zimě v létě s cyklistickou přilbou. Samotná přilba vás před studeným větrem neochrání, ale obyčejného kulicha pod přilbu nedostanete. Dnes se prodávají speciální čepice přímo pod přilby. Nejsou vůbec drahé, jsou pohodlné, funkční a mají ochranu proti chladu a větru.

S oblečením to moc nepřehánějte, protože fyzická námaha dokáže zahřívat a tak jde hlavně o to, aby se k tělu nedostal studený vzduch. Když se převrstvíte oblečením v prvním kopečku to poznáte, protože se budete přehřívat, nadbytečně potit a v následujících kilometrech kvůli tomu prochladnete.

I ve velkých mrazech raději uberte a zabalte si něco do batohu to pro případ, že vám to co máte na sobě nebude stačit.

Na co si v zimě dát pozor

K zimním měsícům paří sníh, mráz, náledí a sněhuláci. Mrazu se na kole bát nemusíte, ale sníh a náledí to už je jiná liga. V posledních letech u nás moc nesněží, ale když nasněží, tak to stojí za to. Zimu jsem nesnášel dokud jsem jednou nevyjel do zasněženého lesa na kole. Krásná romantika, sníh křupe, všude sněhová pokrývka a liduprázdno. V závějích kolo moc dobře nejede, takže zapomeňte na nahánění kilometrů a užívejte si výhled.

Opakem lesní romantiky je industriální šeď města. Dávejte pozor na sebe a berte ohled na rychlejší automobilisty a klouzající se chodce. Když silničáři nestíhají odklízet jsou na silnicích vyjeté koleje. V těch kolo dobře uhání, ale brzy vás dožene nějaké auto, které vás kvůli kolejím nebude moc předjet. Raději se mu kliďte z cesty, zastavte a nechte ho v klidu odjet.

Na zimních cyklostezkách číhají nástrahy v podobě ušlapaného sněhu pod kterým se výborně schovává náledí. Jezděte opatrně, pomalu a nedělejte prudké pohyby. Když se vám kolo na náledí smýkne pád už nic nezastaví. Spadl jsem mnohokrát, ale stejně mě to v zimě na kole baví. A případným pádem zabavíte i přihlížející okolí.

Je zima no a co

Spolehněte se, že budete přitahovat nechápající pohledy ostatních lidí. Na malé děti zase budete působit jako superhrdina. V zimě se svého koníčku vzdávat nemusíte. V zimě budete muset oželet vysedávání na zahrádce s vychlazeným mokem. Zimní cyklistika není moc vhodná na sjíždění dlouhých kopců, protože bez pohybu tělo rychle stydne a vám bude ve sjezdu hrozná zima. Stejně tak se budete muset obejít bez častého zastavování a kochání se krajinou. Čím víc budete zastavovat tím hůř půjde tělo znovu zahřát.

Jak snáší zimu kolo?

S technikou už je to horší nežli se samotným cyklistou. Sníh a mráz kolu nevadí, ale když používáte kolo i pro městské dopravovaní posoleným cestám se nevyhnete a sůl je největším nepřítelem kola. Řetěz i ostatní díly se začnou solí zanášet a budou reznout. Předejít tomu můžete opláchnutím kola po každé jízdě, mít speciální starší kolo na zimu nebo po každé zimě dělat údržbu kola a vyměnit zrezavělé díly.

Jak se o kolo starat

V zimě se nevyhnete všudypřítomné vlhkosti. Jak bylo popsáno výš, díly budou trpět. Šroubky, lanka, řetěz budou reznout. Zabráníte tomu častým oplachováním. Nejvíc bude v zimě trpět řetěz, protože na něj cáká většina vody ze silnice. V zimě se mi osvědčilo mazat řetěz olejem do auta. On sice lepí, ale nestýká z řetězu tak rychle jako nelepkavé, suché oleje. To znamená jedinou výhodu. Řetěz nebude vrzat už po pár kilometrech, protože nehrozí, že ho voda z řetězu brzy spláchne.

Předchozí řádky jsou možná odstrašující, ale není to tak hrozné jak to vypadá. Nemusíte se bát, že by se z vašeho kola po jediné zimě stal zrezavělý šrot dobrý leda tak do popelnice. Kolo stačí po zimě důkladně umýt, seřídit, promazat a když vám vadí zrezavělé šroubky kupte si za pár korun nové.

Tak co zkusíte zimní cyklistiku?

Podobné příspěvky

2 Komentáře

  1. A tak vyčištený pneumatiky sem nikdy neměl po jízdě ve sněhu jsou jak nový 😀 jo a hlavně nejezdit na moc nahuštěných gumách to už se mi vymstilo 😀

Komentáře jsou uzavřeny.